Rallyudvalget

Rally udvalget i Spidshundeklubben planlægger og arrangerer alle typer af rallyrelaterede aktiviteter og prøver for både klubbens racer, og med deltagelse af andre racer i DKK.

Rally udvalget har desuden mulighed for at komme forslag til ændringer i reglementer, samt føre forhandling med DKK’s Rally udvalg. Rally udvalget står desuden for indstilling af nye dommere til Spidshundeklubbens bestyrelse.

Har du spørgsmål til Rally udvalget?

Nyt fra udvalget

Velkommen til Rally udvalgets nye side. Her kan du finde oplysninger om Spidshundeklubbens udstillinger, og udvalgets arbejde. Du kan kontakte udvalget hvis du skulle have forespørgsler som du ikke kan finde svar på, eller kontakte individuelle medlemmer af udvalget hvis du har særlige forespørgsler.

Om Rally

Rally lydighed er en fantastisk hundesport for både hund og fører.

Du og din hund er et team som går en bane sammen, med mellem 10 og 20 skilte hvor der skal udføres forskellige øvelser.

Rally er ikke så stift som almindelig lydighed, i Rally er det tilladt at bruge alle de kommandoer man har lyst til, rose hunden og klappe både i hænder og på lår og bruge kropssprog til at guide hunden igennem banen. En anden væsentlig forskel fra almindelig lydighed, er at hunden skal kunne gå både førerens venstre side og højre side – venstre- og højrehandling.

Rally er både en konkurrencesport, men også en skøn aktivitet man kan gå til med sin hund, uden at have konkurrenceambitioner. Hunden lærer mange gode færdigheder såsom bliv, indtag af sit, stå og dæk, selvkontrol i forhold til det der kunne friste, selvstændighed når hunden skal lærer at sendes frem over spring, til felt eller kegle. Idet hunden skal kunne øvelserne i både venstre- og højrehandling får man også styrket begge hundens sider, hvilket er godt for hundens fysiologiske sundhed.

Der er efterhånden en del spidshunde der går Rally og de er dygtige til det og de synes det er super sjovt.

I Rally er der 5 klasser:

• Begynder klasse, man skal have minimum 70 point for at bestå og man får en opryknings pind, man skal have 3 pinde for at rykke op i næste klasse og hunden er Rally Begynder Mester.
  • Øvet klasse, man skal have minimum 70 point for at bestå, 85 point for at få en opryknings pind, man skal have 3 pinde for at rykke i næste klasse og hunden er Rally Øvet Mester.
  • Ekspert klasse, man skal have minimum 70 point for at bestå, 95 point for at få et Certifikatet, man skal have 3 Certifikater for at blive Rally champion.
  • Champion klasse, man skal have minimum 70 point for at bestå og 97 point og blive vinder af klassen for at opnå yderligere Champion titler.
  • Senior klasse, når hunden er 7 år gammel må den stille i Senior klassen. Man skal have minimum 70 point for at bestå, 96 point for at få certifikat til Senior champion titlen, når man er blevet Senior Champion kan der vindes yderligere Senior titler.

Udover de danske klasser, er der Nordisk Rally og Internationalt Rally, FCI. Her stiller man som landshold og konkurrerer både som hold og individuelt.

Nordisk og FCI har sit eget skiltesæt.

I Spidshundeklubben afholdes der årligt ca. 3 Rally prøver. 2 prøver for alle racer og 1 Rally prøve som kun er for klubbens egne racer, denne Rally prøve bliver afholdt sideløbende med Klub udstillingen i august måned. Ved denne Rally prøve dystes der om Rally Klub Mesterskabet i Spidshundeklubben.

Rally Klub Mester

Hvert år bliver der kåret en klubmester i hver klasse. At blive SPK Rally Klub Mester er ikke en titel man kan få på stambogen.

• SPK Rally Klub Mester Begynder
  • SPK Rally Klub Mester Øvet
  • SPK Rally Klub Mester Ekspert
  • SPK Rally Klub Mester Champion
  • SPK Rally Klub Mester Senior

1. vinder af hver klasse bliver kåret til klubmester, med mesterskabet følger en vandrepokal og en vandremappe. I mappen skal man skrive en lille sød historie om sin hund og man kan sætte et billede ind, så næste modtager af mappen kan læse om de tidligere Rallymestre, det er så hyggeligt. Derudover modtager man en stor flot roset for mesterskabet som er til evigt eje.

For at kunne blive SPK Rally Klub Mester skal man kunne bevise gyldigt medlemskab af Spidshundeklubben

Regler for Rally, Nordisk, FCI, øvelsesbeskrivelser og videoer af alle øvelser ligger på Dansk Kennel Klubs hjemmeside.

Udvalg & kontakt

Relevant viden